Mijn masker af wint Noorderlicht Prijs 2019

De jongerengroep Mijn masker af heeft de Noorderlicht Prijs 2019 gewonnen. Gertie Moren en Jasper Coenen namen op 4 oktober de prijs in ontvangst tijdens het 5e Nationale Congres voor Hospicezorg, in De Reehorst in Ede.

Jongerengroep Mijn masker af bestaat uit zo’n 30 jongeren tussen 10 en 30 jaar. Zij hebben allemaal een lief iemand verloren door de dood. De missie van Mijn masker af is: ziekte en dood bespreekbaar maken. Ze doen dat onder meer door gastlessen te geven op scholen, presentaties te geven aan ouders en hulpverleners of via social media. “Daarmee zetten wij ons masker af en sporen anderen aan dit ook te doen”, zei Gertie Moren tijdens de uitreiking. “Jongeren van wie een lief iemand ziek is, voelen zich vaak anders dan leeftijdgenoten, maar stoppen hun gevoelens weg omdat ze geen aandachtvrager willen zijn. Het maakt echter eenzaam wanneer ze er niet over praten of wanneer anderen er niet naar vragen. Vandaar ‘Mijn masker af’.”

Enkele dagen voor de prijsuitreiking is de jongerengroep een officiële stichting geworden. Het geldbedrag dat bij de Noorderlicht Prijs hoort, besteedt de verse stichting aan het duo-boek ‘Ik voel ik voel wat jij niet ziet’. In dit duo-boek staan enerzijds verhalen van jonge kinderen over verliessituaties, anderzijds bevat het sprookjesverhalen met thema’s als overlijden, echtscheiding, suïcide, ziekte, pesten en mishandeling, waarin prinsen, prinsessen, koningen, koninginnen en ridders de hoofdrol spelen.

Voor meer informatie over Mijn masker af: www.mijnmaskeraf.com.